Elég rosszul záródott a 2017-es év a kanadai óriáscégnek , a Bombardier vállalatnak. Fennállása vagyis 1942 január 29- e, óta ennyi vád nem érte a multinacionális járműgyártó vállalatot. Mivel a Boeing beadvánnyal fordult az Amerikai Kereskedelmi és a Közlekedési Minisztériumhoz, hogy kezdeményezze azt, hogy büntetővámot vessenek ki a kanadai Bombardier gépeire, mert azokat dömpingáron adja a gyártó. Szerinte a Bombardier vállalat tiltott állami támogatásban részesült. Miután az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma elfogadta az érvelést és 300 százalékos büntetővám kiszabását kezdeményezte, a Bombardier jogorvoslatot kért.
A történet előzménye és folytatása az lett, hogy a Delta (Delta Airlines ) hetvenöt Bombardier CSeries regionális gépet vett át- A december elején kiszabott büntetés miatt ezt csak 300 százalékkal drágábban vehette volna csak át. A Bombardier emiatt szövetkezett az Airbusszal, amely átvette a CSeries projektet és így az a megállapodás lépett életbe, hogy a gépeket az Egyesült Államokban fogja gyártani, így álláspontjuk szerint elkerülhető a büntetővám. De január 26-án több sajtó orgánum , köztük a Bloomberg is foglalkozott azzal a hírrel, hogy megvétózta ezt a büntetővámot az Egyesült Amerika Kereskedelmi Minisztérium. Most erről szeretnek írni, mivel a befektetőket is pozitívan érintheti ez .
A Kereskedelmi Minisztérium az alábbi közleményt adta ki: A döntésében elhatárolódik a C sorozatú repülőgépek Delta-hoz történő szállításától. Így a Bombardier kanadai repülőgép és vasútipari járműgyártással foglalkozó eltudja indítani a C Series fúvókákat a Delta Air Lines felé. Hiszen az Amerikai Kereskedelmi Minisztérium a mostani meglepő döntésében azt nyilatkozta, hogy a javasolt behozatal nem sértheti az amerikai iparágat. A Minisztérium szerint nem történt tiltott állami támogatás.
kép:(egy új fejlesztésű modell: Európának szánva)
A Minisztérium szerint az amerikai vállalatok és munkavállalók nem károsítják a 100-150 férőhelyes kanadai légi járművek értékesítését – nyilatkozta ezt a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság elnöke múlt hét pénteken. A bíróság egyhangú szavazattal ment szemben a múlt hónapban kialakult kereskedelmi döntéssel ami a cégre csaknem 300 százalékos vámot írt volna elő.
A pénteki szavazás után sztrájkolt a chicagói székhelyű Boeing Co. vezetősége , mert szerintük a Bombardier az USA-ban értékesített C-sorozatot a valós érték alatt értékesítette, miközben többször is részesült állami támogatásban. A döntés megnyitja az ajtót a Montreal-i székhelyű Bombardier számára, hogy új amerikai ügyfeleket, repülőtársaságokat bízzon meg. A döntés másik jó tartalma az lehet, hogy potenciálisan enyhülhet az Egyesült Államok kereskedelmi feszültsége Kanadával és az Egyesült Királysággal, ahol a vállalat szárnyakat épít a repülőgépre. A Bombardier vállalat végre saját fényeiben tündökölhet. Tudni kell azt is a cégről, hogy például 2016-ban a Bombardier Transportation jelentősen megerősítette piaci pozícióját Kínában. Közös vállalatot létesített vasúti irányító rendszerek gyártására Kínában. Ötven százalékos leányvállalata, a Bombardier-Sifang Transportation 381 millió dolláros megrendelést kapott 15 nagy sebességű szerelvény, illetve 80 nagy sebességű vasúti hálókocsi gyártására 165 millió dollár értékben.
“Meg vagyok döbbenve” – mondta Chris Murray, az AltaCorp Capital elemzője Torontóban, arra a hírre , hogy eltekintenek a Boeing miatt kialakult 300 %-os büntetővámtól a Bombardier esetében.
“A döntés végre szabad utat adott annak, hogy a repülőgépek végre a Delta – cégnél szálljanak” – nyilatkozta ezt Murray. “Ezzel meg lehet szünteti az esetleges jövőbeli megrendelésekkel kapcsolatos aggodalmakat az Egyesült Államokban”
Tudni kell azt is, hogy tavaly Theresa May brit miniszterelnök a Twitter üzenőportálon adott hangot mélységes csalódottságának az amerikai kereskedelmi minisztérium döntése miatt. Hozzátette akkor, hogy a brit kormány folytatja az együttműködést a kanadai vállalattal az “életfontosságú” észak-írországi munkahelyek megőrzése érdekében. A Downing Street szóvivője külön nyilatkozatban bírálta az amerikai döntést, mondván: London “nem ezt várja egy régi kereskedelmi partnerétől”. Most már azt is tudjuk, hogy mínd az írek és mind a brit miniszterelnök megnyugodhatott.
A Bombardier részvénye egy év alatt 47,33 százalékkal 2,25 euróra emelkedett Torontóban. A részvények három év alatt a legmagasabb szintre értek el, így 22,32 %-os emelkedést láttunk 3 év alatt.
A Boeing értékpapírja is időközben megváltozott, hiszen nőttek az árfolyamok. A Boeing nem szeretne hiányozni a védelmi kiadásokkal foglalkozó iparági rally-ról, ezért egy jelentést fogalmazott meg. Ebből a jelentésből kiderült, hogy Fehér Ház a 2019-es költségvetésben, több mint 7 százalékkal szeretné növelni a védelmi kiadásokat, aminek a Boeing is része lehetne. A Boeing vállalati előrejelzése szerint 2018-ban 810-815 repülőgépet gyárthat le, ami újabb történelmi csúcs lenne a 2017-es 763 gépet követően.
Bombardier 6%-os vállalati kötvény USD-ben kibocsájtás 2014. Lejárat 2022. Féléves kifizetésekkel. Április és október 15-i
Innováció “győzelem”
A Kereskedelmi Minisztérium Bizottságának a döntése nyomán kiderült, hogy “az innováció, a verseny és a jogállamiság győzelme”, a Bombardier, amely több mint 6 milliárd dollárt költött a C sorozat fejlesztéséhez, nyilatkozta. Az elmúlt évben, amikor a repülőgép bizalmatlanságát az amerikai piachoz érte , a Bombardier beleegyezett abba, hogy a programot kézben tartja az Airbus SE -nak az európai tervezői marketing-izom és gyártási szakértelemért cserébe.
Az Airbus vezérigazgatója, Tom Enders pénteken Montrealban tartózkodott, találkozóival a Bombardier partnerével, Alain Bellemare-vel. Az Airbus vezetői tweeteltek egy képet a mosolygó vezérigazgatókról és más vezetőkről, akik ezt az arcpirító döntést meghozták.
- A Bombardier elmondta, hogy folytatni fogja azt a tervét, hogy megépíti a második C sorozatú repülőgép fedélzetét Mobil-ban és Alabama-ban is ahol az Airbus keskeny testeket gyárt. Ez a projekt becslések szerint 300 millió dollárba fog kerülni, így lehetséges , hogy egy repülőgép szállítócéggel is kiegészíti ezt az amerikai piacon és egy gyárat épít a Quebec-i Mirabelben.
-
Viszont egy óriási tanulság van ebből, érdemes figyelni a híreket. A kanadai Bombardier részvényébe és kötvényébe már tavaly óta érdemes befektetni. A Bombardier részvénye az utolsó egy évben 44,83%-ot emelkedett. De érdemes rátekinteni a 6%-os vállalati kötvényre, hiszen a Bombardier kötvénye 100%-os névérték alatt van jelenleg 99,84 %-os árfolyamon a papír, viszont ez azt jelenti, hogy jó árfolyam nyereségre és magas 6%-os kamatra is számíthatunk, ami azt jelenti,hogy éves szinten kétszer kaphatunk érte kamatot.