A három éve még mélyrepülésétől híres Lufthansa idén már a rekordjairól lett híres. Biztos emlékszünk arra, hogy amikor 2014 áprilisától 2014 októberére, cirka hat hónap alatt a Lufthansa vállalat részvénye felére azaz 50%-ra esett vissza.
A Lufthansa története az 1950-es évrekre tehető. A mai légitársaságot 1953. január 6-án alapították Kölnben és 1955. április 1-jén kezdte meg a rendszeres közlekedést. A névhasználati jogot és a darumadarat ábrázoló emblémát, valamint zászlót 1954-ben 30 000 márkáért vásárolták meg, a Lufthansa ugyanis nem jogutódja a Harmadik Birodalom 1945-ben megszüntetett, azonos nevű légitársaságának. A Lufthansa 1962-ig majdnem 100%-ban állami tulajdon volt. 1966-ban kezdték meg a cég részvényeinek tőzsdei forgalmazását. 1994-ig a Német Szövetségi Köztársaság nemzeti légitársaságának számított, ekkor csökkent a szövetségi tulajdon aránya 50% alá. 1997-re a társaságot teljesen privatizálták.
A vállaltatnak azóta számos leányvállalata van. Többek között a JetBlue Airways, a Lufthansa Cargo és a Luxair. A Lufthansa az egyik legnagyobb utasszállító cég Európában. 2010-ben már több, mint 90 millió utast szállított. Több tucat Boeing 747-s géppel, Airbus-sal és más típusú Boeing repülőgéppel rendelkezett. Pénzügyi sikerei és gondjai mindig is voltak, de 2014 márciusban mindez tetőzött. 2014-ben mind az első , mind a második és harmadik negyedévet a légitársaság a gyenge gazdasági környezettel és a csökkenő jegyárakkal indokolta meg. Emlékszünk még a szalagcímekre”Sztrájk a Lufthansánál.”, “Törlik a járatokat a Német cégnél” és “Budapesti járatot is érint a Lufthansa-sztrájk”-ez okozhatta a gazdasági csökkenést és azt, hogy 2014 második negyedévében a Lufthansa veszteséges negyedévet zárt, megszenvedte a pilóták sztrájkját, és az utasok bizalmát is vissza kell szereznie. Veszteséges volt ugyan az első negyedév a Lufthansánál, ám a korábban bejelentett és megkezdett költség csökkentési program miatt jobb lett az eredmény a 2013 első negyedévhez képest.
Viszont azóta sok hó leesett, több minden történt a cég háza tájékán. A legújabb például, hogy a Lufthansa az első Ázsián kívüli légitársaság amely ötcsillagos minősítést kapott a Skytrax brit légi ipari tanácsadó szervezettől. A Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr tegnap találkozott Margrethe Vestager EU versenybiztosával, hogy megvitassák a légiforgalmi aggodalmakat a német légi fuvarozó Air Berlin eszközeinek megvásárlásával kapcsolatos aggodalmakat.
A múlt hónapban a Lufthansa 210 millió eurós szerződést írt alá az Air Berlin vállalatainak, a Niki és az LG Walter, valamint egyes rövid távú repülőgépek átvételével kapcsolatban és Németország pozíciójának megerősítése miatt illetve az Eurowings márkanevének fenntartásával és bővítésével kapcsolatban.
A Lufthansa mostani üzlete tüzelte a piacot, ugyanis az Air Berlin csődje után a Lufthansa kitűnően aknázta ki a helyzetet. A különböző fogyasztói csoportok és vélemények , elemzők attól tartanak, hogy a Lufthansa domináns lesz a német belföldi útvonalakon és Ausztriában. Azt már mi is látjuk, hogy nagyon sok repülőgépjáratot üzemeltető cég labdába se tud rúgni mellette, most például nem is olyan rég a Ryanair törölt járatokat. A Ryanair cégnél szeptember első két hetében a megszokott 90 százalék helyett a járatoknak már kevesebb mint 80 százaléka közlekedett pontosan a légiforgalmi irányítás kapacitásának szűkössége és sztrájkok, a kedvezőtlen időjárás, valamint a hajózó személyzet szabadságának kötelező kiadása miatt. De térjünk vissza a Lufthansa céghez, egy meg nem nevezett illető aki a Reuters forrásának adja ki magát, nyilatkozott szerinte az Európai Unió Bizottsága arra törekedett, hogy megakadályozza a Niki átvételét. A vállalat a 2016 október 07-ei mélypontról a 9,397 eurós részvényárfolyamról a mai napra 30,234 euróra menetelt vagyis inkább kúszott fel. Ez több, mint 321 % egy év két hónap alatt, de ha csak az utolsó évet nézzük akkor is 135% nyereséget látunk a német légitársaságnál a Lufthasánál.
Kiderült az is , hogy a légitársasági csoport első embere Spohr úr azt nyilatkozta, hogy ma a Lufthansa határidő előtt tud válaszolni minden kérdésre az Európai Bizottságnak és készek arra, hogy koncessziókat javasoljanak az összes légi ügyletre vonatkozó aggályokkal szemben. Előbb utóbb viszont jelentős jogorvoslatokra lesz szükség, hiszen több mint 100 útvonala átfedést mutat az Air Berlinével, és egyes utakon közel monopóliumot teremtet magának a Lufthansa. Az idei év harmadik negyedéves jelentéséből azt is megtudhattuk, hogy működési eredménye (EBIT) éves összevetésben 32 százalékkal 1,518 milliárd euróra emelkedett. Ez felülmúlta a szakértői várakozások átlagában szerepelt 1,502 milliárd eurót.
A javuló negyedéves eredményhez hozzájárult, hogy a piacról kikerült két riválisa, az Air Berlin és a Monarch, miközben nőtt az utasszám és emelkedtek a jegyárak.
forrás: reuters, wikipedia,lufthansa.com, portfolio
Tehát kedves olvasó van élet a kötvényen és a banki kamatokon is kívül, csak keresd meg pénzügyi tanácsadót és várj egy jó pár évet türelemmel és nem 0,1-03%-ot fogsz a pénzedért kapni.
Ha tetszett akár egy kis részlet is, bátran vedd fel vagy a PortfoLife céggel a kapcsolatot és igényfelmérés , befektetési politika elkészítése után egy személyre szabott döntés előkészítést kapsz és tudsz majd a saját befektetéseidben dönteni diverzifikáltan.
Szeretnétek egy kötetlen beszélgetést a pénzügy világáról? Szeretnétek átnézetni meglévő biztosításotok?
Nincs más dolgod csak regisztrálj itt!
Itt megteheted!
vagy akár