A Starbucks Corporation saját maga által pörkölt kávéval kereskedik a kiskereskedelemben. A vállalat saját üzletláncán, szupermarketeken és interneten keresztül kínál kávébabot, valamint kész kávéitalokat és jeget.
A Starbucks üzethálozat mindig híres volt az újításokra. Például május óta bevezette , hogy a Starbucks 1 dollár pluszköltséget számít fel, ha a népszerű gyümölcsös frissítő italokat víz nélkül rendeli meg az ott fogyasztó vendég. Május közepétől kezdve, ha egy Dragon Drink Starbucks Refreshers italt rendel valaki de a víz nélkül, akkor 1 dollárral többet kell fizetnie érte.
A Starbucks szerint víz nélkül kérni egy Refresher-t ugyanolyan, mintha egy újabb eszpresszót kérne a tejeskávéba. A víz elhagyása azt jelenti, hogy több Refresher-alapanyagot adnak hozzá, ami, ha kíváncsi lenne, vízből, cukorból, aromákból és zöld kávékivonatból készül.
Starbucks forgalma és részvényárfolyama
A Starbucks már nem olyan nyereséges, mint öt évvel ezelőtt, de ez valószínűleg átmeneti probléma. A folyamatos növekedés és a haszonkulcs javulása miatt a Starbucks jó részvény lehet akár az elkövetkezendő napokban is.
A kínai fellendülés fontos része a Starbucks történetének.
Ha két évvel ezelőtt vásárolt a kávéóriás Starbucks részvényeit, valószínűleg elégedetlen . A részvény ez idő alatt körülbelül 15%-ot esett, míg az S&P 500 stabilan tartotta magát.
Ha azonban tovább nagyítunk, a Starbucks részvényesei sokkal boldogabbak. Öt évvel ezelőtt a Starbucks részvényeivel részvényenként körülbelül 48 dolláron kereskedtek. Most, amikor ezt a cikket írjuk, részvényenként körülbelül 101 dolláron kereskednek vele – nagyjából megduplázódott ez alatt az öt év alatt, szemben a széles piac 63%-os növekedésével. A Starbucks részvényeinek értéke nem véletlenül duplázódott meg. A nyereség mögött meghúzódó okok megértése segíthet a befektetőknek meghatározni, hogy a Starbucks részvényei merre tartanak legközelebb.
Mi történt a Starbucksnál
A tőzsdén egy általános elv érvényesül: Amikor egy vállalat bevételei emelkednek, a részvények árfolyama általában követi őket. Peter Lynch, a nagyszerű befektető azt szokta mondani, hogy egy vállalat ötféleképpen növelheti a bevételeit. De úgy vélem, hogy az általa említett pontokat össze lehet csoportosítani és mindössze kettőre lehet csökkenteni: Ahhoz, hogy egy vállalat növelje a bevételeit, a bevételeknek növekedniük kell, vagy a kiadásoknak csökkennie kell. Kezdve az egyenlet első oldalával, a Starbucks bevételei az elmúlt öt évben nőttek. A 2018-as pénzügyi év első hat hónapjában (amely április elején zárult) a vállalat 12,1 milliárd dollár nettó bevételt ért el. Összehasonlításképpen, a 2023-as pénzügyi év első hat hónapjában 17,4 milliárd dollár nettó bevételt ért el – ez 44%-os növekedés.
Az egyenlet első oldala jónak tűnik a Starbucks számára. A másik oldalra fordulva azonban az egy részvényre jutó eredmény (EPS) a Starbucks esetében nem nőtt, hanem csökkent a bevétellel együtt. A 2018-as pénzügyi év első felében a Starbucks 2,05 dolláros EPS-t ért el. A 2023-as pénzügyi év első felében az EPS 1,53 dollár volt.
A Starbucks ellen két fő dolog dolgozott az elmúlt öt évben. Először is, a bruttó haszonkulcsa csökkent. Sajnos ez könnyen megtörténhet egy inflációs környezetben.
Második tényező: kötségek
A Starbucks második problémája az üzletek működési költségei. A 2018-as pénzügyi év első felében az üzletek működési költségei a bevétel 29,1%-át tették ki. A 2023-as pénzügyi év első felére azonban az üzletek működési költségei a bevétel 41,9%-ára szöktek fel.
A bruttó árrés csökkenése és az üzletek működési költségeinek növekedése között a Starbucks EPS-e csökkent, annak ellenére, hogy a bevételek növekednek. Ezért, ha a Starbucks részvényeket a nyereség szempontjából nézzük, drágábbak, mint öt évvel ezelőtt voltak — a befektetők magasabb értékelést fizetnek.
Ez problémának hangzik a Starbucks részvényesei számára, de van egy másik összefüggés is, amely enyhíti a félelmeket és optimizmust ad a következő öt évre vonatkozóan.
Mi mehet innen jól a Starbucks számára?
A Starbucks legnagyobb problémája az üzletek működési költségei voltak a bevétel százalékában. Úgy vélem, a piac felismeri, hogy ez valószínűleg egy átmeneti probléma, amit Kína okoz. És ennek a problémának hamarosan vége lehet.
A Starbucks öt évvel ezelőtt nem bontotta ki önmagában a Kínára vonatkozó pénzügyi adatokat, de ha csak az elmúlt egy év pénzügyi eredményeit nézzük, az tanulságos. Az elmúlt egy évben a Starbucks kínai üzleteinek száma 10%-kal ugrott meg, de a kínai bevételek csak 3%-kal nőttek. Egyszerűen fogalmazva, az egy üzlethelyiségre jutó árbevétel Kínában jóval a szokásos alatt marad.
Sok éttermi kiadás fix. Ezért az egy helyszínre jutó alacsonyabb eladások az üzletek működési költségeinek növekedéséhez vezethetnek a bevétel százalékában kifejezve. Ez csökkenti a nyereségességet a Starbucks második legnagyobb piacán.
Előre megyünk , nem hátra
Kína csak 2023-ban szüntette meg a világjárvánnyal kapcsolatos utazási korlátozásokat és teszteket. Az ország politikája hátráltatta a gazdasági tevékenységet, de ennek végre vége, lehetővé téve a kínai vállalkozások – köztük a Starbucks – számára, hogy megkezdjék a működés normalizálását. Szeptemberben a Starbucks vezetősége már a korlátozások nélküli kínai korszakra tekintett előre. A vállalat arra számít, hogy 2025-ben már több mint 9000 telephelye lesz az országban, szemben a 2023-as második negyedév végi 6243-mal. Más szóval a vezetőség több mint 40%-os új üzletnövekedésre számít. A nagyobb gazdasági aktivitással pedig arra számít, hogy a bevételek Kínában nagyjából megduplázódnak.
Az egy üzlethelyiségre jutó magasabb árbevétel jobb haszonkulcsot eredményezhet a Starbucks számára Kínában. Ezért, miközben a vállalat megduplázza a bevételt, az EPS-nek ezen a piacon több mint kétszeresére kellene nőnie.
A Starbucks haszonkulcsának normalizálódása hamarosan ésszerűbbé teszi a részvények értékelését, és az új üzletekből származó bevételnövekedés ma további felfelé ívelést biztosít a befektetők számára. Nem mondom, hogy a Starbucks részvények egyértelmű útja a következő öt évben a duplájára emelkedik, de úgy vélem, hogy a piacot verő emelkedés erős lehetőség.
Javaslat
Hosszútávra szerintem megéri Starbucks részvényt vásárolni alacsony árfolyamon. Egy darab Starbucks részvény árfolyama ezen a héten vagyis 2023.07.14-én 101,61 dollár A Partner Banknál minimum vásárlás az 2900 dollár vagyis 337 Forint/ euró árfolyammal számitva 977300 forint + kötség már befektethet a Starbucks részvényeibe. 2900 dollárért 28 darab Starbucks részvényt vásárolhat meg.
Vásároljon Starbucks részvényt, akár Estee Lauder és a EssilorLuxottica és L’oreal részvény mellé, de kiválóan kiegészítheti az olyan technologiai vállalatot, mint Google, Microsoft, TMSC, Nvidia és a az élelmiszeripar mellé az Adidas, McCormick és Kellogg cégekhez is kiválóan passzol.
Jogi nyilatkozat:
Ezek az adatok kizárólag termékinformációként szolgálnak, és nem értelmezhetők sem ajánlatként, sem meghatározott pénzeszközök eladására, ill. vételére történő felhívásként vagy ajánlásként a nevezett pénzeszközök, eszközosztályok, országok, ágazatok, kibocsátók stb. javára. Nem vállalunk felelősséget a megadott adatok helyességéért és teljességéért.
Ha kérdése van, vagy befektetne, keressen bátran:
• Telefonon:0670-605-1490
• skypon:koncz.peter@portfolife.hu
emailben:koncz.peter@portfolife.hu
Ha tetszett akár egy kis részlet is, bátran vegye fel vagy a Biztoshozam.hu csapatával a kapcsolatot és igényfelmérés , befektetési politika, nyugdíjtervezés elkészítése után egy személyre szabott döntés előkészítést kap és tud majd a saját befektetéseiben, megtakarításaiban diverzifikáltan dönteni.
Szeretne egy kötetlen beszélgetést a pénzügy világáról? Szeretne átnézetni meglévő biztosítását, értékpapírját?
Nincs más dolga csak regisztráljon ide kattintva!